Pl  |  Eng
Festiwalowe Studio Internetowe

Spektakle polskie

"Aksamitny Królik" – Teatr Groteska – Kraków

www.groteska.pl
dyrektor / theatre director: Adolf Weltschek
na podstawie powieści / based on a novel by Margery Williams
przekład / translation: Barbara Grzegorzewska
reżyseria / direction: Adolf Weltschek
scenografia / set designer: Małgorzata Zwolińska
muzyka / music: Jacek Stankiewicz, Jerzy Kluzowicz, Estera Wityńska, Edmund Neupert
choreografia / choreographer: Marta Pietruszka
teksty piosenek / lyrics: Adolf Weltschek i Małgorzata Zwolińska
obsada / cast: Diana Jędrzejewska, Katarzyna Kuźmicz, Olga Przeklasa, Iwona Watemborska-Olszewska,, Adam Godlewski, Paweł Mróz, Lech Walicki, Bartosz Watemborski, Agnieszka Cząstka (partia wokalna / vocal)

premiera / premiere: 18 X / Oct 2011

Polska prapremiera adaptacji książki wybitnej amerykańskiej pisarki. Jak stać się "prawdziwym"? Na to pytanie odpowiedzą zabawki w przedsta­wieniu "Aksamitny Królik" – scenicznej interpretacji jednej z najważniejszych pozycji światowej literatury dziecięcej. Historia przyjaźni Aksamitnego Królika i Chłopca od lat włada wyobraźnią dzieci i dorosłych. Czy być "prawdziwym" to mieć piękne, lśniące futerko? A może "prawdziwe" są tylko zabawki mechaniczne? Czy stawanie się "prawdziwym" boli? Odpowiedź na te pytania na pewno będzie zaskoczeniem. Piękną opowieść o tym, co w życiu najważniejsze, i o wielkiej przemianie, której doświadczyć może każdy
z nas, ujrzymy na tle Stanów Zjednoczonych Ameryki drugiej połowy XIX wieku. Stylowa scenografia, pomysłowe kostiumy, piękne lalki i maski oraz projekcje multimedialne przeniosą widzów w świat dziecięcych marzeń.

Bleee... – Teatr "Maska" – Rzeszów

www.teatrmaska.pl
dyrektor / theatre director: Monika Szela
autor / author: Malina Prześluga
reżyseria / director: Laura Słabińska
scenografia / set designer: Marika Wojciechowska
oprawa muzyczna / music: Piotr Nazaruk
choreografia / choreographer: Marta Bury
opieka artystyczna / artistic supervision: Jacek Malinowski
obsada / cast: Monika Szela, Kamila Korolko, Jadwiga Domka, Kamil Dobrowolski, Robert Luszowski, Piotr Pańczak

premiera / premiere: 24 IX / Sep 2011

"W stworzonym […] świecie zestaw dość oryginalnych owadów: pająk bez nóg, osa bez żądła, dwa karaluchy, tłusta larwa, uzdolniony muzycznie motyl i tajemnicze Bleee mają osobowość, inteligencję i poczucie hu­-
moru. Potrafią opowiedzieć więcej o przyjaźni, tolerancji i wierze w siebie niż niejeden nadęty autorytet. Prześluga wciąga dzieci do zabawy słowami i skojarzeniami, błyska dowcipem."
Magdalena Mach, "Polecam <<Bleee>>", "Gazeta Wyborcza – Rzeszów" , Nr 40, 17 II 2012

Czarnoksiężnik Oz – Teatr Lalki i Aktora "Pinokio" – Łódź

www.teatrpinokio.pl
dyrektor / theatre director: Konrad Dworakowski
na podstawie powieści / based on a novel by Frank Baum
przekład / translation: Stefania Wortman
reżyser / director: Mateusz Przyłęcki
scenografia / set designer: Matylda Kotlińska
oprawa muzyczna / music designer: Piotr Klimek
kostiumy / costumes: Wanda Kowalska
obsada / cast: Żaneta Malkowska, Anna Sztuder-Mieszek, Aleksandra Wojtysiak, Ewa Wróblewska, Łukasz Bzura, Piotr Szejn, Krzysztof Ciesielski, Mariusz Olbiński, Włodzimierz Twardowski oraz aktorzy Teatru Chorea / and Chorea Theatre's actors: Janusz Adam Biedrzycki, Julia Jakubowska, Dominika Jarosz, Mateusz Łapka
(gościnnie / guest appearance)

premiera / premiere: 5 III / Mar 2011

Dorotka, bohaterka spektaklu "Czarnoksiężnik Oz", wraz ze swoim wiernym pieskiem Toto, w zaskakujących okolicznościach trafia do pełnej magii i czarów krainy Oz. W drodze spotyka barwne postaci, które pomagają dziewczynce w tej niezwykłej wędrówce. "Czarnoksiężnik Oz" jest opowieścią o tym, że to, czego pragniemy, jest bardzo blisko nas, ale często nie jesteśmy gotowi, by to dostrzec. Wówczas wędrówka, podróż wewnętrzna umożliwia zmianę perspektywy, odkrycie siebie na nowo i odnalezienie tego, czego szukamy.


Grajkółko – Teatr Atofri / Poznańska Fundacja Artystyczna – Poznań

www.teatratofri.pl
dyrektorzy / theatre directors: Beata Bąblińska,
Monika Kabacińska
scenariusz i reżyseria / script & direction: Beata Bąblińska, Monika Kabacińska
scenografia i kostiumy / set design and costumes: Elżbieta Cios, Małgorzata Dyjak
tekst / text: Malina Prześluga
współpraca artystyczna / artistic cooperation: Bogdan Żyłkowski
obsada / cast: Beata Bąblińska, Monika Kabacińska, Sylwiana Firin-Gramowska (flet poprzeczny / transverse flute)

premiera / premiere: IX / Sep 2011

"Flecistka […] zabiera widzów w magiczny świat <<Grajkółka>>, gdzie aktorki (i reżyserki zarazem) opowiadają o dźwiękach tworzonych przez żywioły wody, ognia i ziemi, a także drewna i metalu. Na słowa uznania zasługuje zwłaszcza estetyczna konsekwencja spektaklu – wszystkie elementy scenografii nawiązują do kształtu koła. […] Kolejne etapy powstawania specyficznej instalacji budzą wiele emocji wśród widzów, którzy z ożywieniem komentują działania aktorek […]"
Agata Drwięga, "Nowa Siła Krytyczna", 4 IV 2012
Po spektaklu mali widzowie są zaproszeni do odkrywania na własną ręką teatralnego świata: mają możliwość swobodnej zabawy naturalnymi materiałami, takimi jak drewno czy kamień.


Królowa Śniegu – Teatr "Baj" – Warszawa

www.teatrbaj.pl
dyrektor / theatre director: Ewa Piotrowska
na podstawie powieści / based on a novel by: Hans Christian Andersen
przekład z języka słowackiego / translation from Slovak: Justyna Wodzisławska
adaptacja i reżyseria / adaptation & direction: Kamil Žiška
scenografia / set designer: Marieta Golomehova
muzyka / music: Kamil Žiška
obsada / cast: Marta Gryko, Hanna Kinder-Kiss, Aneta Płuszka, Piotr Michalski, Marek Zimakiewicz, Marcin Marcinowicz

premiera / premiere: 4 XII / Dec 2010

Jedna z najpiękniejszych baśni Andersena stawia pytanie o istotę zła, które każe patrzeć na opak, paraliżuje i zniewala.
Lodowa Pani buduje swoje królestwo na prawie diabelskiego lustra – na kłamstwie. Jednak władza Królowej Śniegu nie sięga tam, gdzie zaczyna się miłość. To jest klucz do zwycięstwa nad złem. Dzięki miłości i wy­trwa­łości mała Gerda pokonuje niebezpieczeństwa i dociera do lodowego zamku. Jej czyste i gorące uczucie roztapia zamienione w bryłkę lodu serce Kaja, i uwalnia go spod władzy złej Pani.
Dzięki niezwykłej plastyce i pięknym lalkom w spektaklu panuje atmo­sfera baśniowości, której czarowi nie sposób się oprzeć.


Księga raju – Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Warszawa

www.teatr-zydowski.art.pl
dyrektor / theatre director: Szymon Szurmiej
na podstawie powieści / based on a novel by Izyk Manger / Itzik Manger
przekład / translation: Michał Friedman
adaptacja & reżyseria / adaptation & direction: Piotr Cieplak
scenografia / set designer: Andrzej Witkowski
oprawa muzyczna / music: Raphael Rogiński, zespół Cukunft, Paweł Czepułkowski
konsultacja choreograficzna /choreographic consultant: Leszek Bzdyl
asystent reżysera / assistant director: Ernestyna Winnicka, Karolina Kirsz
obsada / cast: Marcin Błaszak, Kamila Boruta, Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Piotr Chomik, Ewa Greś, Ryszard Kluge, Grzegorz Kulikowski, Mikołaj Miller, Joanna Przybyłowska, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Izabella Rzeszowska, Piotr Sierecki, Monika Soszka, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Wojciech Wiliński, Ernestyna Winnicka, Piotr Wiszniowski, Małgosia Łata, Józio Napiórkowski
aktorzy marionetkowi / puppeteers: Maciej Dużyński, Zuzanna Gaińska, Agnieszka Makowska, Kamila Puciłowska

premiera / premiere: 17 XII / Dec 2010

Żydowska legenda głosi, że każda dusza, zanim wstąpi w ludzkie ciało, przebywa w raju. Przed zejściem na ziemię zostaje pozbawiona rajskich wspomnień przez jednego z aniołów. Piotr Cieplak – autor adaptacji i reżyser – w swoim przedstawieniu opowiada o człowieku, którego dusza podstępem trafiła między ludzi, zachowując pamięć o raju.
"Spektakl dzieje się w dwóch płaszczyznach. Świat raju prezentują aktorzy, świat ziemski - marionetki. Piotr Cieplak przeniósł akcję w czasy współczesne. Obok mędrców i pięknych kobiet pojawiają się galerianki, a nawet trans­westyta. Jest również Radio Raj, które nadaje prognozę pogody na najbliższe 100 lat. Raj Cieplaka jako państwo dziwnie przypomina współczesną Polskę. Ma podobną liczbę mieszkańców i kształt na mapie."
"Jubileuszowe baraszkowanie po raju", Jan Bończa-Szabłowski, "Rzeczpospolita" nr 296, 20 XII 2010

Mikrokosmos. Kompozycje – Białostocki Teatr Lalek / Podlaskie Stowarzyszenie Tańca – Białystok

www.btl.bialystok.pl
dyrektor / theatre director: Marek Waszkiel
scenariusz i reżyseria / script & direction: Robert Drobiuch
scenografia / set designer: Adam Walny
choreografia / choreographer: Karolina Garbacik
obsada / cast: Łucja Grzeszczyk, Michał Jarmoszuk, Dorota Baranowska,
Katarzyna Jankowska, Adam Bartoszewicz, Dorota Szyc

premiera / premiere: 18 IX / Sep 2011

Spektakl inspirowany filmem "Mikrokosmos" prezentuje jeden dzień z życia owadów. To poetycka opowieść o małym wielkim świecie, gdzie każde stworzenie po swojemu zmaga się z życiem. Jest Mucha, na którą czyha sieć Pająka, i ruszający do ataku Komar, jest obżarty Robak, ale też uczuciowe Motyle. Postaci pokazane są w prostych sytuacjach, w troskach i radościach, przez co bardzo przypominają… ludzi. I młodszych, i starszych, bo spektakl adresowany jest zarówno do dzieci, jak i ich rodziców. Wspólna produk­cja Białostockiego Teatru Lalek i Podlaskiego Stowarzyszenia Tańca łącząca różnorodne środki wyrazu: oryginalne formy lalkowe, elementy pantomimy, a zwłaszcza taniec współczesny.


Najmniejszy Bal Świata – Teatr "Baj Pomorski" – Toruń

www.bajpomorski.art.pl
dyrektor / theatre director: Zbigniew Lisowski
autor / author: Malina Prześluga
reżyser / director: Paweł Aigner
scenografia / set designer: Jan Polivka
oprawa muzyczna / music designer: Piotr Klimek
wocal / vocal: Maria Dąbrowska
reżyser obrazu / director of photography: Marcin Klawiński
operator obrazu / camera operator: Piotr Zarzycki, Waldemar Dziomba
obsada / cast: Dominika Miękus, Grażyna Rutkowska-Kusa, Andrzej Korkuz, Krzysztof Grzęda, Krzysztof Parda, Edyta Łukaszewicz-Lisowska

premiera / premiere: 5 II / Feb 2012

Rozgrywająca się w Najmniejszym Królestwie Świata akcja sztuki Maliny Prześlugi zostaje przeniesiona do studia telewizyjnego. Reżyser spektaklu Paweł Aigner pozwala widzom śledzić zarówno żywy plan, jak i przetwo­rzony obraz kamery. Na styku tych dwóch przestrzeni: ekranu i sceny buduje się największy walor spektaklu.
Rozzłoszczona Migawka – córka Państwa Królów – nie chce brać udziału w przygotowaniach do balu, więc rzuca czar na rodziców, a ci znikają. Dziewczynka dość szybko zaczyna odczuwać tęsknotę za nimi. Sprowadzenie ich z powrotem okazuje się nie być jednak wcale takie proste. Trzeba wyruszyć w niebezpieczną podróż, podczas której dziewczynka spotka takie niecodzienne postaci jak Oczko w Rajstopie, Lisa, Komara, a także Zegarek.
"Najmniejszy Bal Świata" to pierwsze w Polsce przedstawienie multimedialne, które łączy techniki teatru lalkowego z technikami telewizyjnymi
i filmowymi (przede wszystkim blue box).

Podłogowo – LALE.Teatr – Wrocław

dyrektorzy / theatre directors: Janka Jankiewicz-Maśląkowska,
Tomasz Maśląkowski
reżyseria, scenografia, oprawa muzyczna / direction, set design, musical setting: Janka Jankiewicz-Maśląkowska, Tomasz Maśląkowski
konsultacja scenograficzna, oprawa graficzna / set design consultation, graphic
setting: Mateusz Mirowski
obsada / cast: Janka Jankiewicz-Maśląkowska, Tomasz Maśląkowski

premiera / premiere: 5 V / May 2012

"[…] i tym razem widownię zamieniono w miejsce przyjazne dla najmłodszych. Wchodzi się na nią na bosaka, rozsiada wygodnie na miękkich poduchach. […] Na "Podłogowie" nikt nikomu nie zabroni wtargnięcia na scenę. Ten spektakl nie jest po to, żeby na niego patrzeć. Jest po to, żeby stanąć na scenie, dotknąć aktora, rekwizytu, poszarpać scenografię. […]"
Magda Piekarska, "Gazeta Wyborcza", 7 V 2012

Interaktywny spektakl dla najnajmłodszych, w których scenografia i muzyka tworzona jest na oczach dzieci i z ich aktywnym udziałem. W rękach aktorów i małych widzów folia staje się wodą, groch – zawartością grzechotki, mąka – pudrem a papier – tworzywem absolutnie uniwersalnym.
Spektakl powstał w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich Wrocławskiego Teatru Lalek.

Słowik – Teatr Lalek Guliwer – Warszawa

www.teatrguliwer.waw.pl
dyrektor / theatre director: Mirosław Korzeb
na podstawie powieści / based on a novel by Hans Christian Andersen
przekład / translation: Krzysztof Niesiołowski
reżyser / director: Ewelina Pietrowiak
scenografia / set designer: Szymon Gaszczyński
oprawa muzyczna / music designer: Michał Górczyński
ruch sceniczny Czarnej Cesarzowej – Tai Chi / stage movement of the Black Empress – Tai Chi: Mariusz Sroczyński
inspicjent / stage manager: Krystyna Bogacka
asystent reżysera / assistant director: Jacek Poniński
obsada / cast: Jacek Kiss, Jacek Poniński, Georgi Angiełow, Tomasz Kowol, Krzysztof Prygiel, Joanna Borer, Ewa Scholl, Honorata Zajączkowska, Paweł Jaroszewicz, Elżbieta Pejko, Justyna Samborska (głos Słowika / Nightingale's vocal)

premiera / premiere: 7 VI / Jun 2008

Znana baśń o cesarzu Chin, który postanowił zamienić niepozornego, lecz urzekająco śpiewającego ptaka na mechaniczną zabawkę, niesie czytelne przesłanie, że nie zawsze prawdziwa wartość idzie w parze z zewnętrzną urodą. "I choć przesłanie Andersenowskiej baśni zostaje zachowane – autentycz­ne piękno i uczucie triumfują – nie ono wydaje się w spektaklu Guliwera najważniejsze. Dominuje tu forma. Reżyserka, […] wraz ze scenografem […] i kompozytorem […], stworzyła spektakl ciekawy i spójny wizualnie. Wszystko w nim nawiązuje do chińskiej estetyki. I dekoracje, i stroje, rekwizyty, gest i sceniczny ruch odwołują się do charakterystycznej gamy kolorów i dźwięków." "Śpiewające piękno uwięzione w klatce pełnej intryg", Jolanta Gajda-Zadworna, "Rzeczpospolita" nr 19 – "Po godzinach", 23 I 2009

Tajemnicze dziecko – Teatr Lalka – Warszawa

www.teatrlalka.pl
dyrektor / theatre director: Jan Woronko
autor / author: Ernst Theodor Amadeus Hoffman
przekład / translation : Emilia Hoffmanovã
reżyser / director: Marian Pecko
scenografia / set designer: Pavol Andraško
oprawa muzyczna / music designer: Pavel Helebrand
obsada / cast: Monika Babula, Aneta Harasimczuk, Beata Perzyna, Grzegorz Feluś, Mariusz Laskowski, Wojciech Pałęcki, Piotr Tworek

premiera / premiere: 24 III / Mar 2012

Tytułowe "tajemnicze dziecko" to uosobienie dziecięcej fantazji. Sztuka mówi o tym, jak ważne jest, żeby nie zatracić w sobie dziecka i pozostawić dzieciom, co im się należy – właściwą ich naturze tajemni­czość. Bohaterami scenicznej opowieści jest para rodzeństwa – Feliks i Krystyna, których nie cieszą piękne, mechaniczne zabawki, za to zachwycają cuda natury i dzika przyroda. Bawiąc się w lesie, spotykają dziecko z nieznanej krainy, które otwiera przed nimi świat przygody. Szczęście rodzeństwa nie trwa jednak zbyt długo, ponieważ w ich życiu pojawia się magister Inkaust. Surowy guwerner ceniący nade wszystko "rozum praktyczny" podejmuje walkę z dziecięcymi mrzonkami i ich światem. Czy tajemnicze dziecko opuści parę małych bohaterów na zawsze? O tym dowiemy się z przedstawienia.

Wnyk – Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki – Opole

www.teatrlalki.opole.pl
dyrektor / theatre director: Krystian Kobyłka
autor / author: Robert Jarosz
reżyseria / director: Bogusław Kierc
scenografia / set design: Danuta Kierc
muzyka / music: Jacek Wierzchowski
ruch sceniczny / stage movement: Michał Pietrzak
obsada / cast: Miłosz Konieczny, Mariola Ordak-Świątkiewicz, Łukasz Bugowski, Aleksandra Mikołajczyk, Anna Jarota

prapremiera / world premiere: 28 I / Jan 2012

Wnyk oznacza rodzaj pułapki. Wnyk, w którym szamocze się bohater sztuki Jarosza, ma wymiar symboliczny. Świadomość, że wpadł w sidła ograniczeń, bohater zyskuje bardzo wcześnie, bo już w dwunastym roku życia, kiedy po szczerej rozmowie z rodzicami napotyka na ich sprzeciw. W dniu osiemnastych urodzin podejmie zaś radykalną decyzję o porzuceniu domu. "<> – rzecz o buncie przeciw konwenansom i granicach samego siebie – powstał […] w toku ścierania się różnych wizji: autora sztuki, reżysera spektaklu i jego eksperymentalnej publiczności. Swoją dokładają do tego wszystkiego jeszcze widzowie gotowego już spektaklu. Aż dziw bierze, że na całości nie ma nawet jednej rysy. <> jest spójny, ale nie jest też łatwy. To wyzwanie rzucone widzowi." "Eksperyment <> sie udał", Piotr Guzik, "Gazeta Wyborcza – Opole", nr 24, 30 I 2012 Spektakl przygotowano metodą eksperymentalną: reżyser postanowił przeprowadzić 10 otwartych prób, na których do dyskusji i współpracy zaprosił młodą publiczność. Sztuka znalazła się w finale 18. Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w sezonie 2011/2012 jako jedyne przedstawienie polskiej sceny lalkowej. W finale konkursu nagro­dzono autora tekstu i wyróżniono reżysera.


Copyright 2012 (C) Korczak. Realizacja: MATEO