Kongres ASSITEJ
Pl  |  Eng
Festiwalowe Studio Internetowe


Zdarzenia

Uroczyste Otwarcie „Song Manufacture”
23.05.2014, 18:00, Teatr Dramatyczny, Duża Scena

Wyobraźcie sobie, że gdzieś istnieje maszyna, która mieści w sobie piosenki dla dzieci z całego świata, a do tego potrafi jeszcze zmieniać je w obrazy, a ta zabawa nigdy się nie kończy. Do wnętrza tej maszyny zaprosimy widzów z okazji Uroczystego Otwarcia Kongresu i Festiwalu. Podróż do jej wnętrza dostarczy wiele ekscytacji, ale też pozostawi miejsce dla wzruszeń. Widzowie usłyszą melodie i słowa, które przeniosą ich w świat magicznego dzieciństwa. To widowisko muzyczno-multimedialne połączy na scenie w niecodzienny sposób dzieci, aktorów, muzyków i nowe technologie.

 

 

Słoneczniki

23.05.2014, 11:00, Teatr Lalka

Tradycją naszego Festiwalu, dla uczczenia pamięci „Starego Doktora”, stał się „Bieg ze złocistym” – od Teatru Lalka (miejsce dawnego sierocińca) do pomnika Korczaka w pobliskim parku. Aktorzy, widzowie, nauczyciele i rodzice gromadzą się pod teatrem. Każdy z uczestników biegu otrzymuje duży, złocisty słonecznik Wspinając się na cokół, obsypują „Starego Doktora” słonecznikami.

 

 

Gala Wręczenia Nagrody Honorowych Prezesów ASSITEJ

29.05.2014, 18:00, Teatr 6. Piętro

Nagroda przyznawana przez Honorowych Prezesów ASSITEJ dla wybitnych twórców teatru dla dzieci i młodzieży. Została ustanowiona przez Komitet Wykonawczy ASSITEJ w 1999 roku podczas Światowego Kongresu na Kubie.

 

 

Prawa dziecka w sztuce – dialog pokoleń. 25 lat Konwencji o prawach dziecka.

30.05.2014, 12:00, Teatr Dramatyczny, Mała Scena

„Masz prawo do swych praw” w wykonaniu Teatru Szkolnego Łejery (Poznań)

scenariusz i reżyseria: Elżbieta Drygas, Jerzy Hamerski
premiera: 1999 r.

Widowisko muzyczne poświęcone prawom dziecka, zwracające uwagę na istotne problemy społeczne: rozwój i konflikty między rodzicami, wojny niszczące dzieciństwo, wychowanie dziecka w placówkach, żebractwo dzieci i ich wykorzystywanie do pracy, nietolerancja, przemoc fizyczna czy alkoholizm.

„Burza w Teatrze Gogo” w wykonaniu Teatru Fanum Grupa PaT (Siedlce)

scenariusz: Andrzej Maleszka
reżyseria: Natalia Wielogórska
premiera: 2014 r.

„Burza w Teatrze Gogo” zabiera nas w fantastyczny, teatralny świat, gdzie wszystko wydaje się być idealne i dobre, lecz obok czai się gotowe zaatakować zło, które, jak się okazuje, może przybrać dość nieoczekiwaną formę i mieć wpływ na to, co wydawałoby się nienaruszalne. Teatr Fanum to młodzież, od 6 lat działa w oparciu o profilaktykę rówieśniczą.

„Sekret” w wykonaniu Częstochowskiej Grupy PaT (Częstochowa)

scenariusz: Izabela Rękawek
reżyseria: Grzegorz Jach
premiera: 2014 r.

To spektakl o budowaniu i burzeniu więzi między rodzicami a dziećmi, o odpowiedzialności a także tym czym jest wolność, na scenach od kilku lat; premiera grypy częstochowskiej miała miejsce w roku 2014. Program Profilaktyka a Ty (PaT) od blisko 10 lat skupia w działaniach artystycznych młodzież licealną i gimnazjalną z całej Polski, ucząc profilaktyki z wykorzystaniem narzędzi takich, jak teatr, muzyka, taniec i nie tylko. Aktywnie działa w Polsce kilkadziesiąt grup teatralnych PaT.


 

Uroczyste zamknięcie oraz koncert „Lulabajki” w wykonaniu Teatru CHOREA (Łódź)

31.05.2014, 18:00, Teatr Dramatyczny, Duża Scena
www.chorea.com.pl

autorzy tekstów: Adam Asnyk, Joanna Chmielecka, Konstanty Ildefons Gałczyński, Jan Kondrak, Dominika Krzyżanowska, Tomasz Krzyżanowski, Tomasz Nowaczyk, Kuba Pałys, Katarzyna Wolińska
reżyseria: Dominika Krzyżanowska
muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Kuba Pałys
wizualizacje: Elektro Moon Vision
światło: Tomasz Krukowski
dźwięk: Krzysztof Sztekmiler
produkcja: Majka Justyna
śpiewają: Dzieci, Natalia Przybysz oraz Wielki Chór Młodej Chorei w składzie:
Elizabet Araj, Joanna Chmielecka, Jacek Czapnik, Dominika Jarosz, Sandra Gierzek, Michalina Jędrzejczak, Majka Justyna, Joanna Kłos, Ola Kozioł, Dominika Krzyżanowska, Marcin Kobyliński, Milena Kranik, Maria Mażewska, Anna Przybyt, Marta Rakowska, Marta Sterna, Justyna Sobieraj-Bednarek, Ola Szałek, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Dara Weinberg, Jacek Witych.
grają: Paweł Odorowicz (altówka), Kuba Pałys (fortepian), Wojciech Traczyk (kontrabas), Hubert Zemler (instrumenty perkusyjne)

Na koniec powiemy wszystkim jak zawsze „Do zobaczenia za rok”, ale zanim to nastąpi, zapraszamy na niezwykły koncert „Lulabajki”. Po 9 intensywnych dniach, przyszedł czas na chwile wyciszenia i wejścia z magiczny świat kołysanek. Jaki zapach ma noc? Gdzie odpoczął deszcz? Kto uśpił echo? Czy można popłynąć na srebrnym księżycu? Czy lisy ziewają? Gdzie leży zaświat? Tuż przed snem rozgrywa się mnóstwo dziwnych historii. Dzieci marzą o lataniu, a dorośli o chwili dla siebie lub o maszynie do rozwiązywania najtrudniejszych problemów. Duzi i Mali czekają na moment, kiedy do łóżka spływają marzenia. Wszystko się wycisza i uspokaja. Wchodzimy w świat wyobrażeń, kołysanek, bajek i baśni. Ten czas to tylko chwila. My jednak spróbujemy w tym świecie zostać na dłużej.

 

 

Wystawy

100 LAT – STO LALEK
Wystawa Historii Lalkarstwa Węgierskiego 1850-1950

100 LAT – STO LALEK – to reprezentacyjny wybór materiałów ze zbiorów Ogólnokrajowego Muzeum Historii Teatru. Ekspozycja przedstawia prace najlepszych artystów lalkarzy powstałe pomiędzy 1850 i 1950 rokiem (Sándor A.Tóth, Géza Blattner, Aladár Bodor, Béla Büky, rodziny Hinczów, István Rév, Árpád István i Béla Szokolay), począwszy od metamorfozy marionetek i kukiełek jarmarcznych, aż po prezentację awangardowych figur lalek. Kolekcja prezentuje najstarsze lalki, które należą do spuścizny rodziny Hinczów. Trzy generacje jarmarcznych aktorów teatrów kukiełkowych od połowy XIX wieku, aż do 1950 roku zabawiały publiczność na Węgrzech, głównie w budapeszteńskim parku Városliget. Bogate zbiory, w skład których wchodzi 100 lalek obrazują zmiany, jakie zachodziły w stylach gry w przedstawieniach na przestrzeni wieku. Obok nich miejsce na wystawie otrzymały również kubistyczne lalki autorstwa Sándora A. Tótha. Sándor A. Tótha był wspólnikiem Gézy Blattnera, pod którego kierownictwem powstał w Paryżu w 1922 roku Teatr Arc-en-Ciel (Tęcza). Żyjący wówczas w Paryżu węgierscy artyści plastycy i rzemieślnicy, z dużym rozmachem, po nowatorsku projektowali i tworzyli lalki, co miało ogromny wpływ na rozwój teatru kukiełkowego w Europie. Komisarzem wystawy jest Imre Barnabás, eksponaty są prezentowane dzięki wsparciu Węgierskiego Instytutu Kultury w Warszawie. Zapraszamy na Uroczyste otwarcie wystawy 25 maja o 13:15. Wystawa czynna codziennie w godzinach 10:00 – 18:00, w Pałacu Kultury i Nauki, Sala 11.

 

85 lat Teatru Baj w Warszawie

Teatr Baj zaprasza na wystawę lalek i projektów Zofii Czechlewskiej-Ossowskiej, scenograf związanej z Teatrem Baj przez prawie 40 lat. Zaprojektowała scenografię do kilkunastu Bajowych spektakli w latach 1970-2008, dwa z nich: „Miś Tymoteusz i Psiuńcio” oraz „Na jagody”, można oglądać na naszej scenie do dziś. Wystawa będzie wehikułem, który przeniesie nas w przeszłość Teatru Baj i pomoże przywołać dawne przedstawienia. Na ekspozycji prezentowanych jest ponad 75 projektów scenograficznych, ponad 40 lalek oraz plakaty i zdjęcia ze spektakli. Wystawa przybliża teatr lalek. Poprzez zestawienie projektów i wykonanych na ich podstawie lalek, pokazuje od czego zaczyna się praca nad scenografią i jaki jest jej efekt. Pozwala dokładnie przyjrzeć się lalkom teatralnym, zobaczyć, z jakich materiałów są wykonane, jaki pomysł na ich poruszanie został wpisany przez scenografa w ich formę. Zapraszamy na Uroczyste otwarcie wystawy 25 maja o 13:15. Wystawa czynna codziennie w godzinach 10:00 – 18:00, w Pałacu Kultury i Nauki, Sala 11.

 

Wystawa „Nie ma dzieci – są ludzie. Prawa człowieka zaczynają się od praw dziecka”

W roku 2012 Biuro Rzecznika Praw Dziecka przygotowało wystawę pod tytułem „Nie ma dzieci – są ludzie. Prawa człowieka zaczynają się od praw dziecka”. Chodziło o pokazanie, w Roku Korczaka, historii kształtowania się praw dziecka i roli Polski, nazywanej ojczyzną praw dziecka. Wystawa składa się z 20 plansz, które zostały podzielone na 2 części. Pierwsza przedstawia kalendarium życia i twórczości Janusza Korczaka oraz jego dokonania pedagogiczne i społeczne, druga poświęcona jest problemowi ochrony praw dziecka. Prezentowany jest m.in. dorobek i myśl Janusza Korczaka, Deklaracja Praw Dziecka i Konwencja o Prawach Dziecka, zwana Światową Konstytucją Praw Dzieci. To Polska złożyła w Komisji Praw Człowieka ONZ projekt Konwencji i zabiegała o jej uchwalenie. Ważną rolę odegrały organizacje, pracujące na rzecz dzieci – UNICEF, Komitet Ochrony Praw Dziecka, harcerstwo, a także Order Uśmiechu, którym poświęcono kolejne plansze. Wystawę kończy prezentacja instytucji Rzecznika Praw Dziecka RP.

 

Dendrofonia

Dendrofonię tworzy wirtualne Drzewo odżywiające się dźwiękami. Gwar rozmów dobiegający z foyer, dialogi na scenie, muzyka ze spektakli, urywki obrad, warsztatów, happeningów to odgłosy, w które obfitują Kongres i Festiwal. Cyfrowa roślina przyswaja te odgłosy i dzięki nim staje się coraz wyższa i bardziej rozbudowana. Dendrofonia to instalacja audiowizualna. Tkanka dźwiękowa Drzewa zaczyna żyć własnym życiem. Ucho widza upodabnia się do oka, koncentrując się na małych wycinkach olbrzymiego, wielogodzinnego zbioru nagrań. To, co widzimy na ekranie, jest nie tylko schematem gałęzi, lecz także mapą dźwięków, dzięki którym wyrosło Drzewo.

 

 


Copyright 2014 (C) Korczak. Realizacja: MATEO