Pl  |  Eng
Festiwalowe Studio Internetowe


Spektakle polskie

   

„A niech to Gęś kopnie” Teatr Animacji (Poznań)
„Co dwie głowy to nie jedna” Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Ducha Gór (Karpacz)
„#enterorestes” Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód (Lublin)
„Książeczka” Teatr Baj (Warszawa)
„Len” Teatr Atofri (Poznań)
„Nina i Paul” Centrum Sztuki Dziecka (Poznań)
„Ojczyzna” Teatr Polski (Poznań)
„ONY” Teatr Powszechny (Łódź)
„Smacznego, proszę Wilka” Opolski Teatr Lalki i Aktora (Opole)
„Tutaj jest wszystko” Teatr Dramatyczny (Wałbrzych)
„Wakacje Mikołajka” Teatr Lalka (Warszawa)
„Zwierzątka małe zwierzenia”ne TTheatre/ Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód (Lublin)

„A niech to Gęś kopnie” Teatr Animacji (Poznań)

www.teatranimacji.pl

dyrektor  teatru:  Marek Waszkiel
autor:  Marta Guśniowska
reżyseria:  Marta Guśniowska
scenografia:  Julia Skuratova
muzyka Piotr Nazaruk
obsada: Marta Guśniowska, Mariola Ryl-Krystianowska,  Krzysztof Dutkiewicz,  Marek A. Cyris, Marcin Ryl-Krystianowski

premiera  5 grudnia 2014
dla widzów od 9 lat
czas trwania spektaklu: 55 min.

Gęś - przynajmniej ta nasza - ma depresję. Jest chuda, brzydka i nie ma przyjaciół - jedyne, co ma to ów wielki smutek, przyczepiony do niej mocno, niczym jesienny liść do podeszwy mokrego buta. Czy gęś odnajdzie swoje szczęście? Czy uśmiech na powrót zagości na jej dziobie? Przekonacie się o tym oglądając ten, pełen humoru spektakl o poszukiwaniu sensu w życiu, o wielkiej sile przyjaźni oraz szczęściu, które może nas spotkać nawet wtedy, kiedy najmniej się go spodziewamy...

Z recenzji prasowych:

„Owo poszukiwanie sensu życia - najtrudniejsze, najboleśniejsze, raniące i traumatyzujące naszą marną egzystencję od narodzin po śmierć – zostało tu przedstawione w formie, jako się już dwukrotnie rzekło, atrakcyjnej i sensacyjnej. Bo cały czas przecież zastanawialiśmy się, czy główna, tytułowa bohaterka zostanie w końcu zjedzona, a jeżeli tak, to przez kogo.”

Juliusz Tyszka
Wszystko gra,
teatralny.pl

06 grudnia 2015

 

„Co dwie głowy to nie jedna” Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Ducha Gór (Karpacz)

www.konkursy.duchgor.org

prezes:  Dorota Goetz
koncepcja inscenizacyjna:  Agnieszka Mielcarek, Diana Jonkisz
reżyseria:  Agnieszka Mielcarek
scenografia:  Diana Jonkisz
oprawa muzyczna:  Natalia Pucek
obsada:  Diana Jonkisz, Tobiasz Cichoński

premiera 17 grudnia 2015
dla widzów od 4 lat
czas trwania spektaklu: 35 min + warsztat 25 min

Głowa to centrum człowieka, może być za duża, bywa niemądra. Od głowy wszystko się zaczyna.
Co w niej jest? Kto jest głową państwa, a kto może być oczkiem w głowie? Co zrobić, gdy mamę boli głowa? Na te pytania każdy znajdzie swoją odpowiedź. Poruszymy szare komórki tak, aby nikt nie miał wątpliwości, że je ma.

Inspiracje twórczością Jana Dormana są widocznym nurtem we wszystkich działaniach tworzących projekt. Spektakl to kompilacja etiud, performatywnych elementów, kuglarstwa i magii. Świat dorosłych nieustanie przenika się ze światem dziecka, dlatego też w spektaklu pojawi się m. in. Lech Wałęsa, Elvis Presley a nawet Mona Lisa. Czy to mieści się Wam w głowie?

Spektakl powstał w ramach I edycji Konkursu im. Jana Dormana na produkcję i eksploatację spektakli dla dzieci i/lub młodzieży, prezentowanych w placówkach oświatowych wraz z towarzyszącymi działaniami edukacyjnymi, organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Pokaz spektaklu podczas Festiwalu współorganizuje Instytut Teatralny.

 

„#enterorestes” Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód (Lublin)


#enterorestes

prezes: Paweł  Passini
autor: Agnieszka Nasierowska
reżyseria: Grzegorz Grecas
scenografia: Agnieszka Aleksiejczuk
oprawa muzyczna: Paweł Głosz
wizualizacje: Dawid Okoński
obsada:  Piotr Bublewicz, Przemysław Furdak, Grzegorz Grecas, Malwina Rusów

premiera 8 grudnia 2015
dla widzów od 16 lat
czas trwania spektaklu: 90 min. + 90 min. warsztat

#enterorestes oparty jest na autentycznych wydarzeniach, lecz jego narracja zaczyna się tam, gdzie prawda i fikcja ulegają zatarciu. Opowieść powstaje na styku rzeczywistości zwanej realną i tej wirtualnej. Jeśli istnieje czasoprzestrzeń, w której mógłby powtórzyć się współcześnie mit ojco/matkobójstwa jest nią właśnie Internet. Tylko tutaj można poczuć się całkowicie wolnym i całkowicie bezkarnym.

„#enterorestes  już w samym tytule zawiera pewną wskazówkę: antyczny tekst Eurypidesa pokazuje mechanizm zbrodni, podobnie jak prawdziwa historia z Rakowisk. To nie fabularna opowieść o mordercach, a ukazanie w jaki sposób dochodzi do decyzji ostatecznych, co do nich doprowadza, jak funkcjonuje nastolatek we współczesnym świecie.”

Marta Seredyńska,
Teatr  Log – In Log – Out,
26 grudnia 2015

Spektakl powstał w ramach I edycji Konkursu im. Jana Dormana na produkcję i eksploatację spektakli dla dzieci i/lub młodzieży, prezentowanych w placówkach oświatowych wraz z towarzyszącymi działaniami edukacyjnymi, organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Pokaz spektaklu podczas Festiwalu współorganizuje Instytut Teatralny.

 

„Książeczka” Teatr Baj (Warszawa)


www.teatrbaj.pl

dyrektor teatru:  Ewa Piotrowska
reżyseria i scenografia:  Elżbieta Bieda, Marek Zimakiewicz
muzyka:  Kamil Zawiślak
obsada:  Elżbieta Bieda, Marek Zimakiewicz

premiera  16 kwietnia 2016
dla widzów od 0,5 roku do 3 lat
czas trwania spektaklu: 45 min.

Kiedy najlepiej rozpocząć przygodę z książką? Najlepiej od najnaja, od początku, od zaraz. Nasza książeczka nie ma liter, ale zawiera niezwykłe obrazy. Kryje na swoich kartach dużo tajemnic, ciekawych rzeczy do odkrywania, opowiada maluchom o świecie i chce im pokazać, jaki jest fascynujący. Percepcja i wyobraźnia małych widzów jest prowadzona stopniowo przez karty książki od geometrycznych figur i kontrastowych kolorów do wielobarwnych
i różnorodnych w kształtach form wprowadzających dzieci w świat przyrody.


„Cała magia zaczyna się, gdy aktorzy otwierają pierwszą stronę książeczki, a raczej powinnam napisać – księgi, ponieważ jest to olbrzymi, przepięknie i pieczołowicie wykonany rekwizyt a jednocześnie główna „postać” spektaklu.  Każda strona to inny kolor i dźwięk, to odmienne światy i żywioły, które malujemy w naszej wyobraźni. Łagodność lasu, dzikość dżungli, klasyka dźwięku, geometryczna równość – to tylko niektóre ze skojarzeń, które towarzyszyły mi w odkrywaniu historii wyczarowanej na kartach książeczki.”


Magda Kurowska 
Od białej kartki do księgi wyobraźni,
czasdzieci.pl/warszawa/id,7161d06.html

 

„Len” Teatr Atofri (Poznań)

www.teatratofri.pl

dyrekcja:  Beata Bąblińska, Monika Kabacińska
reżyseria:  Beata Bąblińśka, Monika Kabacińska
scenografia:  Anna Brandys, Karolina Grzeszczuk
kostiumy:  Elżbieta Cios
oprawa muzyczna: Beata Bąblińśka, Monika Kabacińska
współpraca  artystyczna:  Bogdan Żyłkowski
obsada: Beata Bąblińska, Monika Kabacińska

premiera  grudzień 2015
dla widzów od 1 roku
czas trwania spektaklu: 35 min + zabawa

Spektakl przenosi nas na pola i łąki, gdzie rośnie len.  Sceny tworzą swoisty patchwork utkany z lnianych nitek, suchych łodyg, nasion lnu i tkanin. Podczas trwania spektaklu pola lnu zmieniają się w zależności od pory dnia. Melodie improwizowane głosem, tworzone na żywo, stanowią tło do lnianych obrazów.


 

 

„Nina i Paul” Centrum Sztuki Dziecka (Poznań)

www.csdpoznan.pl

dyrektor:  Jerzy Moszkowicz
autor: Thilo Reffert
przekład: Lila Mrowińska - Lissewska
reżyseria:  Jerzy Moszkowicz
scenografia:  Jakub Psuja
oprawa muzyczna: Jacek Skowroński
kostiumy: Angelina Janas – Jankowska
ruch sceniczny: Paulina Wycichowska
materiały multimedialne: Jakub Psuja
obsada:  Anna Mierzwa, Łukasz Chrzuszcz

premiera  23 kwietnia  2016
koprodukcja Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu
dla widzów od 10 lat
czas trwania spektaklu: 60 min.

„(…) przeżywamy najpiękniejszy dzień naszego dotychczasowego życia.
Taki właśnie dzień opisany jest z wielkim znawstwem, wrażliwością i z pełnią współodczuwania w dramacie niemieckiego pisarza Thilo Refferta  Nina i Paul. Para tytułowych bohaterów to „wcześni nastolatkowie” z tej samej klasy, którzy spędzają razem stresujące, lecz fascynujące popołudnie na farmie rodziców Niny, a zwieńczeniem wspólnie spędzonych godzin jest wyprawa na szczyt stumetrowego wiatraka, pierwsze przytulenie i nieśmiały, niezdarny, lecz prawdziwy pocałunek.”

Juliusz Tyszka
Między ścianą a doliną

„Sztuka Thilo Refferta to niezwykle intrygująca propozycja rozmowy z dziećmi o rodzących się między nimi uczuciach, o tym, że warto być otwartym i szczerym wobec kogoś, na kim nam zależy. Do dorosłych autor wysyła jasny komunikat: dzieci mają prawo do miłości i trzeba to prawo szanować.

 (…) Powstało przedstawienie skrojone na modłę komedii romantycznej, ale dla dzieci. Moszkowicz
z współpracownikami zadbali, aby skrzyło się dowcipem, a rozwiązania sceniczne i używane konwencje zaskakiwały dzieci i dorosłych. Tu nic nie jest do końca oczywiste. Najważniejsze, aby słuchać siebie nawzajem.”

Stefan Drajewski  Komedia romantyczna – „Nina i Paul”, „Głos Wielkopolski” 25.04.2016

 

„Ojczyzna” Teatr Polski (Poznań)

www.teatr-polski.pl

dyrektor teatru:  Marcin Kowalski
autor:  Krystyna Miłobędzka
dramaturgia:  Justyna  Lipko – Konieczna
reżyseria:  Justyna Sobczyk
scenografia:  Jakub Drzastwa
muzyka:  Robert Piernikowski
ruch sceniczny: Janusz Orlik
obsada: Barbara Krasińska, Ewa Szumska, Mariusz Adamski, Piotr B. Dąbrowski, Paweł Siwiak

premiera  12 marca 2016
dla widzów od 6 lat
czas trwania spektaklu: 70 min.

Czym jest ojczyzna?  Kiedy dorosły staje przed takim pytaniem  i nie chce uciekać od odpowiedzi
w swój skomplikowany i abstrakcyjny język, otwiera się pole na prawdziwie twórcze spotkanie.
Aby mogło do niego dojść, trzeba pozwolić sobie na ryzyko niewiedzy i błądzenia w poszukiwaniu rozwiązania, ale zawsze w relacji z dzieckiem. Takie możliwości wspólnego bycia w procesie odkrywania skomplikowanych treści daje ZABAWA.
Twórcy spektaklu, który powstał na podstawie utworu wielkiej poetki z Puszczykowa, twórczyni tekstów dla teatru pisanych z myślą o jego najmłodszych odbiorcach – Krystyny Miłobędzkiej, wirtuozki słowa, podążają za autorką w jej podróży w świat dziecięcych zabaw. Wyliczanki, rymowanki, słowne gry, wspólne budowanie, rozkładanie i burzenie, prowadzą bohaterów krok po kroku do odkrycia wielości znaczeń, które kryją się w słowie OJCZYZNA.
Zabawa prowadzona przez pięciu bohaterów: Klocka, Mowę, Pana Wojsko, Drogę i Dom to wprowadzanie w świat coraz bardziej skomplikowanych znaczeń i relacji, za którymi podąża dziecko, by stać się dorosłym.

Justyna Lipko – Konieczna ,
Justyna Sobczyk

 

„ONY” Teatr Powszechny (Łódź)

www.powszechny.pl

dyrektor:  teatru  Ewa Pilawska
autor:  Marta Guśniowska
reżyseria:  Ewa Pilawska,  Andrzej Jakubas
scenografia:  Wojciech Stefaniak
choreografia:  Jarosław Staniek, Iwona Staniek
obsada:  Małgorzata Goździk,  Katarzyna Grabowska,  Marta Jarczewska,  Jarosław Dziedzic,  Jakub Firewicz,  Damian Kulec,  Michał Lacheta,  Arkadiusz Wójcik

premiera  28 lutego  2016
dla widzów od 12 lat
czas trwania spektaklu: 90 min.

Ony to sztuka dla młodzieży, czyli dla tych, którzy powoli żegnają się z wiekiem dziecięcym, by w końcu zacząć rozumieć świat i funkcjonować w nim w sposób bardziej świadomy. Ale to też sztuka dla dorosłych, którzy pamiętają ten moment i te wydarzenia, gdy stawali się dorosłymi. Główny bohater, po stracie matki wyrusza w drogę w poszukiwaniu ojca, którego nigdy nie znał. Podczas podróży Ony spotyka korowód bajkowych postaci, zdobywa serce Księżniczki, przeżywa niesamowite przygody, by w finale osiągnąć spokój. A może po prostu, aby dorosnąć?

„W rzeczywistości  Ony  to bajka à rebours. Pod warstwą iluzji kryją się bolesne ludzkie doświadczenia, a w baśniowej scenerii rozgrywają największe dramaty. Droga, którą podąża tytułowy bohater to metafora dojrzewania, swoiste przejście od beztroskiej rzeczywistości  dzieciństwa  
w  stronę przepełnionego gorzką świadomością świata dorosłości.”

Agnieszka Wojcieszek 
Ony: (Nie)tylko dla młodzieży,
kulturaonline.pl 
01 marzec 2016

 

„Smacznego, proszę Wilka” Opolski Teatr Lalki i Aktora (Opole)

www.teatrlalki.opole.pl

dyrektor  teatru:  Krystian Kobyłka
autor: Marta Guśniowska
reżyseria:   Marián Pecko
scenografia:  Eva Farkašová
muzyka:  Tomasz Łukasiewicz
obsada:  Mariola Ordak – Świątkiewicz, Jakub Kowalczyk, Elżbieta Żłobicka, Dorota Nowak,
Agnieszka Zyskowska – Biskup

premiera  6 lutego 2016
dla widzów od 5 lat
czas trwania spektaklu: 60 min.

Stary Wilk, a tak naprawdę Wilczyca, szykuje się do swej ostatniej drogi, ale niestety, nie może spokojnie odejść, bo na tej drodze staje nie kto inny – jak zagubiony, wesolutki  i  naiwny Zajączek. Można się wściec  i  chce się zjeść, ale… trzeba zadbać, zaopiekować, potowarzyszyć, a tak naprawdę po prostu pokochać. Wilk, tzn. Wilczyca i Zajączek wędrują razem w poszukiwaniu domu, a odnajdują prawdziwe szczęście. Budują piękną relację i  tworzą coś nieprzemijalnego. To ich wspólne wędrowanie, wzajemne poznawanie się, niesie ze sobą tak ważną dla każdego dziecka mądrość mówiącą o tym, że prawdziwe, głębokie relacje są w życiu każdego człowieka czymś najcenniejszym.

„Osierocony Zajączek nieznający praw rządzących dziką naturą lasu oddaje się pod opiekę umierającego Wilka. Dla Wilka nauczanie puszystego malucha staje się ostatnim zadaniem i ostatnią przygodą w życiu, a przede wszystkim – oznacza też ostatnią  prawdziwą przyjaźń”.

Martyna Friedla
Trudna piękna przyjaźń,
„Gazeta Wyborcza” Opole,
08 lutego 2016

 

„Tutaj jest wszystko” Teatr Dramatyczny (Wałbrzych)


www.teatr.walbrzych.pl

dyrektor  teatru:  Danuta Marosz
autor: Guus  Kuijer
przekład:  Jadwiga Jędryas
dramaturgia:  Amadeusz Nosal
reżyseria:  Magdalena Miklasz
scenografia:  Mirek Kaczmarek
wideo:  Amadeusz Nosal
oprawa muzyczna:  Anna Stela
obsada:  Sara Celler-Jezierska, Joanna Łaganowska, Dorota Kowalkowska, Filip Perkowski, Piotr Tokarz, Ryszard Węgrzyn, [głos: Jakub Skrzywanek]

premiera  15 grudnia 2016
dla widzów od 11 lat
czas trwania spektaklu: 70 min.

Bohaterem spektaklu  Tutaj jest wszystko, wg   Książki wszystkich rzeczy  holenderskiego autora Guusa Kuijera, jest  dziewięcioletni Thomas  obdarzony niezwykłą wyobraźnią. Chłopiec widzi rzeczy, których inni zdają się nie dostrzegać. Ma jedno marzenie: chce być szczęśliwy,  kiedy dorośnie … Rodzina Thomasa tylko na pozór jest całkiem zwyczajna. W domu chłopca skrywana jest pewna tajemnica.  Z jej powodu kwiaty odchylają głowy w stronę szyb, a anioły zasłaniają oczy. Cokolwiek  widzi Thomas, zostaje przez niego opisane w pamiętniku. To  Książka wszystkich rzeczy, dzięki której chłopiec przestaje się bać…

„Kilka kartonowych budynków, szóstka aktorów i odrobina dziecięcej wyobraźni pozwoliły być świadkami losów chłopca. Widzieliśmy zatem, jak Thomas poznaje czarownicę z sąsiedztwa, która zaszczepia w nim miłość do czytania książek. Jak chłopiec nie znajduje zrozumienia u ojca tyrana.
Jak rodzi się w nim pierwsza miłość do Elizy z jednym małym palcem u dłoni. Wreszcie jak zakłada latający klub książki.”

Piotr Bogdański 
Tu jest wszystko nie tylko dla tornistrów,
„Tygodnik Wałbrzyski”  
nr 51/2016

Spektakl powstał w ramach I edycji Konkursu im. Jana Dormana na produkcję i eksploatację spektakli dla dzieci i/lub młodzieży, prezentowanych w placówkach oświatowych wraz z towarzyszącymi działaniami edukacyjnymi, organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Pokaz spektaklu podczas Festiwalu współorganizuje Instytut Teatralny.

 

„Wakacje Mikołajka” Teatr Lalka (Warszawa)

www.teatrlalka.pl

dyrektor  teatru:  Jarosław  Kilian
autor:  René Goscinny                                                                                                                            
przekład:  Barbara Grzegorzewska
adaptacja:  Maria Wojtyszko
reżyseria:  Jakub Krofta
scenografia:  Marek Zákostelecký
muzyka:  Vratislav  Šramek
choreografia:  Aneta Jankowska
reżyseria:  światła  Damian Pawella
obsada:  Grzegorz Feluś, Aneta Harasimczuk, Roman  Holc, Tomasz Mazurek, Wojciech Pałęcki,
Andrzej Perzyna,  Wojciech Słupiński,  Piotr Tworek                                                 

premiera  15 stycznia 2016
dla widzów od 7 lat
czas trwania spektaklu: 65 min.

Spektakl "Wakacje Mikołajka" opowiada o momencie  kryzysowym, który zagraża sympatycznej dziecinności  głównego bohatera. Mikołajek  po raz pierwszy wyjeżdża na  letni obóz i  spod opieki rodziców przechodzi pod władzę  zasadniczego drużynowego, Pana Râteau. Zadaniem Pana  Râteau jest sprawienie, żeby jego podopieczni stali się "prawdziwymi mężczyznami". Czy to może się udać?

„Większość  akcji  w spektaklu rozgrywa się w żywym planie. Postacie chłopców, Mikołajka  i jego kolegów poznanych na obozie, grają mężczyźni, i to nie pierwszej młodości (…), w krótkich spodenkach, pasiastych marynarskich koszulkach, przypominają tatusiów dziećmi podszytych – odwrotnie, niż ma to miejsce w przypadku lalek przedstawiających chłopców obdarzonych dorosłym spojrzeniem. W jednym przypadku mamy do czynienia z dziecięcością wypierającą dojrzałość, w drugim z dojrzałością wypierającą dziecięcość.”
Aleksandra Rembowska  Francuski humor i czeski teatr, teatralny.pl

 

„Zwierzątka małe zwierzenia” neTTheatre/Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód (Lublin)

prezes:  Paweł  Passini
autor:  Paweł  Passini
reżyseria:  Paweł  Passini
scenografia:  Paweł Korbus
kostiumy: El Bruzda
muzyka:  Paweł Passini, Marcin „Kabat” Kowalczuk
wizualizacje: Maria Porzyc
obsada: Dariusz Jeż, Marcin „Kabat” Kowalczuk, Joanna Lewicka, Agata Meilute, Sean Palmer, Paweł Passini, Maria Porzyc, Elżbieta Rojek, Katarzyna Tadeusz, Maciej Wyczański / Przemysław Buksiński

premiera 7 grudnia 2010
dla widzów od 6 lat
czas trwania spektaklu: 75 min.

Siergiej Kozłow był jednym z najbardziej znanych i cenionych autorów bajek w Rosji i krajach byłego ZSRR. Bohaterami krótkich historyjek uczynił mieszkańców lasu: jeżyka, niedźwiadka, puchacza, wiewiórkę, zająca, wilka i wielu innych. Zwierzęta przeżywają czasem fantastyczne, a czasem najzwyklejsze na świecie przygody, próbują spełniać swoje – często zupełnie zwariowane marzenia. Zmagają się ze swoimi słabościami, walczą z samotnością i mimo dzielących je różnic, zawsze próbują się jakoś ze sobą dogadać. Nieustannie podróżują – zarówno na jawie jak również przez pełen niespodzianek las wyobraźni. Nigdy nie tracą nadziei i ciekawości świata, a wszystkie bajki – jak w bajce – dobrze się kończą.

„Paweł Passini (…), w Zwierzątkach  twardo pilnuje porządku. Dzięki temu powstaje luźna, lekka całość, a zamglony las swobodnie oddycha. Każdy ze zwierzaków - Niedźwiedź, Zając, Jeżyk, Wiewiórka czy Ryś - różni się od drugiego, nie w sposób Fontainowski, lecz dlatego, że został obdarzony własnym charakterem. Symboliczną wielokulturowość lasu widać
i słychać.”
Sylwia Hejno Bajki z długimi uszami, „Kurier Lubelski”, 11.12.2010

 

 


Copyright 2016 (C) Korczak. Realizacja: MATEO